9 באוק׳ 2007

20%


תמיד חלמתם לבוא בבוקר ולעשות מה שבא לכם? ועוד שישלמו לכם על זה?
אז בגוגל אתם יכולים, יום בשבוע.

20% זו דוגמה מצויינת לתרבות הארגונית הייחודית שיש בגוגל. המשמעות של המונח 20% היא שב 20% מהזמן שלכם אתם יכולים לעבוד על משהו שמעניין אתכם - זה יכול להיות פרוייקט אחר שבא לכם לעבוד עליו בגוגל, זה יכול להיות נושא מחקרי שקרוב ללבכם, פרוייקט קוד פתוח ועוד כל מיני. יש בעצם המון אפשרויות והפתיחות בחברה היא גדולה, אז אולי חוץ מלגלוש על רולרבליידס או ללכת לים (בלי לפטופ) יום בשבוע, אפשר לעשות הכל. טוב, אולי לא הכל, אבל כל דבר שמופיע בפנטזיה של אנשי תכנה.

לדוגמא, אני עובד על פרוייקט מאוד מעניין, אבל גם בפרוייקטים מעניינים יש לפעמים רגעים דלים. אז כשאני נתקל ברגע של חוסר השראה, או סתם איזו תקיעה בפרוייקט שלי, אני עובר לעבוד על 20%. זה לא חייב להיות יום קבוע בשבוע, הרעיון הוא שבאחריותך שזה יקח בערך 20% מהזמן שלך. אם למשל יש לחץ בפרוייקט 80% שלי אני משקיע בו יותר זמן ואם אין לחץ אני משקיע ב 20% יותר זמן.

איך בוחרים פרוייקט 20%?
אז קודם כל, 20% זו כמובן לא חובה, זו זכות. אתם יכולים לעבוד רק על פרוייקט אחד בלבד, כמובן. אבל הרבה גוגלרים מנצלים את ההזדמנות ולוקחים פרוייקט.
יש בחברה לוח מודעות וירטואלי שבו יש רשימה ארוכה של פרוייקטים שמחפשים עוד contributors ("תורמים", אבל
בעברית איט ג'אסט דאסנ'ט סאונד רייט), אז אפשר פשוט לבחור את אחד הפרוייקטים שמעניינים אותך משם.
אפשר גם פשוט להמציא פרוייקט. יש לא מעט גוגלרים שהיה להם רעיון נפלא והם פשוט התחילו לעבוד עליו ב 20% שלהם. לפעמים זה נגמר בכלום, ולפעמים זה הפך לפרוייקט גדול. Gmail הוא דוגמה לפרוייקט שהתחיל ב 20% וצמח לפרוייקט אמיתי. למעשה גם אני עובד עכשיו על פרוייקט שהתחיל ב 20% ואחרי שהצגנו אותו לכמה אנשים והם התלהבו זה הפך לפרוייקט אמיתי.
עוד דרך ל 20%: אני משתמש הרבה ב Google Reader. באיזשהו שלב מצאתי שם משהו שהוא ספק באג, ספק פיצ'ר שחסר. פתחתי באג בכלי הפנימי של החברה לניהול באגים והם ענו לי שהם עמוסים ולא יכולים לפתור את זה עכשיו, אבל שאם אני רוצה, אני מוזמן לעשות את זה בעצמי. בהתחלה קצת התבאסתי כי חשבתי שזו פשוט הדרך המנומסת שלהם להגיד שזה לא מעניין אותם, אבל אז הבנתי שזה בכלל לא כך - הם באמת היו מעוניינים שאני אעזור להם וגם עזרו לי לעזור להם. הפשלתי שרוולי וניגשתי לעסק. זו היתה חוויה נפלאה. עבדתי על מוצר שאני ועוד איזה כמה מליונים משתמשים בו יום יום (שלא לומר מכורים אליו), הוספתי פיצ'ר חדש די בקלות (יש להם אחלה דיזיין - מאוד קל ללמוד אותו) והיום אני משתמש בו כל הזמן (וכנראה שגם אתם :-)

רוצים לקרוא עוד? הנה סיפור דומה לשלי (אנגלית)

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

Ran -

1st - welcome to blogging... great start!

2nd - thanks for installing the outbrain widget. Maybe we can do something together on your 20% and make Google Reader even better... ;-)

Looking forward to your next posts.

Yaron

Ran Tavory אמר/ה...

Here's another fine story from the NY Times (English)