22 בנוב׳ 2008

דברים שרואים מהנדסים לא רואים משם

בהיותי נציג גוגל עלי אדמות בעיני רבים מבני משפחתי יוצא לי לשרת שאילתות שלהם בנושאי גוגל השונים כמעט על בסיס יומי. הרבה מהשאלות לא דורשות ידע פנימי והבנה אלגוריתמית כלשהי, ברובן הן שאלות שכל מי שיש לו קצת נסיון בתכנה או הפעלת מחשב יוכל לענות עליהן גם מבלי לעבוד בגוגל או להיות מומחה למנועי חיפוש, שאלות כגון איך מראים שכבה ב Google Earth או איך מתקינים את ה Toolbar וכו'.
מידי פעם אני מקבל שאלות מומחה כגון אבטחת מידע ב Gmail או האינטראקציה בין Gmail לאנטיווירוס או אלגוריתם ה caching של YouTube. במקרים כאלה אני מעמיד את השרותיות שלי לפני הכול ועושה כמיטב יכולתי לענות איפה שלא חלים חוקי הסודיות.

אתמול בארוחת ערב משפחתית אמרה לי גיסתי: במשרד עו"ד בו אני עובדת אנו משתמשים הרבה ב Google Desktop והוא מאוד עוזר לנו בעבודה. לפני שהתקנו אתו אני לא יודעת איך היינו מוצאים דברים, עם כל האינפורמציה שיש לנו במשרד אבל עכשיו זה פשוט קלי קלות, פשוט קסם. מייד נמלאתי גאווה וחיוך מאוזן לאוזן כאילו לפחות הייתי אני זה שהמציא, תכנן וכתב את המוצר במו ידיו (הערת המחבר: אני לא) ואחרי שרוויתי נחת הגיעה הסיבה לדאגה... המשיכה גיסתי בשאלתה: האם אנחנו צריכים לדאוג בקשר לאבטחת מידע? כלומר יש לנו במשרד תיקים וחומר שברור שלא היינו רוצים למצוא אותם מפוזרים בכל מיני מקומות לא סימפטיים באינטרנט - אז אנחנו צריכים להיות מודאגים?
תשובתי היתה "ברור שלא" ואז ניסיתי להבין את מקור החששות ונזכרתי שכאשר עושים חיפוש ב desktop אז התוצאות המתקבלות מופיעות בדפדפן בצורה כזו שקודם מופיעות תוצאות החיפוש המקומי ואחר כך מופיעות גם תוצאות חיפוש מהאינטרנט. הסיבה לשאלה היתה ברורה וטבעית לחלוטין - אם התוצאות המקומיות מופיעות בסמוך לתוצאות מהווב האם זה אומר שכל הנתונים שלי נמצאים אי שם על שרתי גוגל?
תשובת המהנדס שלי הייתה "בוודאי שלא", אפילו בלי לבדוק, מהמחשבה שחברה שתעשה דבר כזה כמו לסכן את הפרטיות של המשתמשים שלה בצורה כל כך בוטה פשוט גוזרת על עצמה גזר דין מוות וגוגל ידועה בתור חברה ששמה את הפרטיות בראש סדר העדיפויות שלה אז היה לי ברור שגוגל לא תעשה דבר כזה. (אחר כך גם בדקתי כאן רק לוודא שלא פיספסתי כלום)
ואחר כך חשבתי על זה קצת יותר והגעתי למסקנה שהשאלה של גיסתי הגיונית לגמרי ואפילו מתבקשת וקרוב לוודאי שאילו הייתי במקומה הייתי שואל את אותה שאלה גם כן, אלא שבהיותי בעסקי התכנה והאינטרנט כבר מספיק זמן יש דברים שלי הם נראים כברורים מאליו. וזה בא ללמדני שהרבה פעמים דברים שאנחנו רואים, אנשי התכנה, לא רואים משם, אלה שלא נמצאים בביזנס הזה.
הרבה פעמים אנחנו חושבים שמספיק לעשות מוצר טוב - והמשתמשים כבר יבינו הכל, כך לפחות אני נוטה לחשוב, שרק התכלס משנה ולא מה שמסביב, אבל לא תמיד זה כך, לפעמים צריך להסביר, לפעמים צריך לעשות יחסי ציבור ולהסביר את המוצר או אספקטים שלו, גם אם זה מוצר טוב כשלעצמו וכיוון שהרבה אנשים רגישים לפרטיות המידע שלהם אולי זה נושא ששווה במיוחד להסביר אותו.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אם אתה רוצה לדעת עוד קצת על ההבדלים בין צורת החשיבה של מתכנתים לבין זו של המשתמשים, אני ממליץ לקרוא את הספר:
The Inmates are Running the Asylum
של Alan Cooper (כן, זה שהביא לעולם את Visual Basic).

ספר שלדעתי צריך להיות חובה בכל תוכנית אקדמאית להכשרת מתכנתים למינהם.